Sidor

Att arbeta med ABC-bloggen

Materialet i denna ABC-blogg kan användas på det sätt som passar klassens sätt att arbeta. Under varje bokstav finns ett antal förslag på elevuppgifter. 
Till dessa uppgifter kan man med fördel använda sig av olika digitala verktyg.
Bloggen fungera både på dator och iPad.

Bloggen är skapad för att kunna individualisera undervisningen och är en form av Flipped Classroom för yngre elever, där eleverna kan få individuella genomgångar och kan upprepa instruktionen så många gånger det behövs. 
Eleverna kan även använda sig av innehållet hemifrån. 

Varje bokstav börjar med en film eller någon annan bokstavsintroduktion. Det finns andra bokstavsfilmer som är lika lämpliga att använda som man kan söka på internet. 
Därefter kommer Bokstavsfilmerna, som tydligt visar hur varje bokstav formas.

Den första uppgiften till varje bokstav är genomgående ganska lika (med lite variation) och skriven med fet text.
Detta för att få igenkänning och tydlighet för de elever som har behov av det. 
Därefter följer ett antal arbetsuppgifter av olika typ till varje bokstav. 
Arbetsuppgifterna har olika svårighetsgrad och kan anpassas efter varje elevs behov och intresse. 

För lässvaga elever kan man koppla in CD-ord på datorn för att få uppgifterna upplästa. 
På iPad kan man aktivera Tala markering (ev VoiceOver) och få samma funktion.  

Att jobba enligt ASL-metoden innebär delvis att man väntar att skriva bokstäverna för hand tills finmotoriken är färdig för uppgiften. 
Bokstäverna är uppdelade i grupper utifrån bokstavens grundform. 
Bokstäver som har samma form tränar man samtidigt, för att underlätta formandet av bokstäver. 

Innan man skriver bokstäverna med penna kan man med fördel träna bokstävernas form på många olika sätt, på iPad, på tavlan, i sand, bygga bokstäver, på Activeboard/Smartboard, Skrivdans mm. 

För att hitta formerna för skrivandet kan man med stor fördel arbeta med Skrivdans.  
Skrivdans är ett program som tränar bokstavsformerna genom att måla till musik. Genom att använda hela kroppen, stora rörelser och måla (på papper) tränar man bokstavsformerna. Man kopplar ihop de stora kroppsrörelserna med finmotoriken vilket underlättar när man ska forma bokstäverna.
I skrivdansen använder man ofta båda händerna samtidigt för att träna båda hjärnhalvorna.  
Välkomna att titta på vårt arbete med Skrivdans.
Skrivdansens grunder
Praktisk skrivdans
Teoretisk skrivdans
Musik och rörelselek
Skrivdanskonst

Bokstäverna tränas i grupper efter Erica Lövgrens beskrivning i boken 
Med datorn som skrivverktyg

Motsolarna c a å ä u d g q o ö e
De höga bokstäverna l k f t
De raka medsolarna i r n m h b j p  
Diagonalerna x v w y z
Bokstaven s


I menyraden under Sidor (Pages) finns en genomgång och sammafattning av bokstavsgrupperna. Dessa sidor kan användas efter var och ens sätt att arbeta. 

Detta material kan komma att uppdateras efterhand som jag hittar intressant material som passar in i här. 

Denna interaktiva ABC-bok är sammansatt av Katharina Kulle.
Jag tackar alla som på olika sätt bidragit med material. 

En ny metod, som innebär att elever skriver sig till läsning med IT-stöd, ger bättre resultat än traditionella metoder för att lära barn läsa och skriva. Det skriver professor Åke Grönlund vid Örebro universitet i en ny studie publicerad i Computers & Education.

Forskning: Vad händer när datorn används i skriv- och läsinlärningen?
Vad händer hos elever och lärare när digitala skrivverktyg används i skriv- och läsinlärningen i år 1-2? Vilka förutsättningar krävs för ett framgångsrikt arbete med att skriva sig till läsning?


Ny teknik utmanar lärarens roll
Lärarens tekniska, pedagogiska och ämnesmässiga kunskaper utmanas när den nya tekniken får en allt större plats i klassrummen och det ställer nya krav på hur läraren hanterar undervisningen. Det visar Martin Tallvid i sin avhandling.

Forskningsresultat Skriva sig till lärande
På denna sida finns några olika forskningsresultat om modellen STL.
Den pedagogiska modellen Skriva sig till lärande (STL) ger enligt forskning bättre elevresultat. Likvärdigheten mellan könen ökar, pojkarnas prestationer förbättras markant och spridningen mellan elevernas resultat minskar.

5 kommentarer:

  1. Tack snälla! Vilken skatt att jobba med. Vilket jobb! Mvh Rosmarie

    SvaraRadera
  2. Tack för positiv respons! Det värmer :)

    SvaraRadera
  3. Wow, jag är helt såld. Vilken guldgruva!!! Tack snälla för att du delar med dig av detta :)
    Jag kommer att använda mycket av detta i min undervisning i svenska som andraspråk!

    Mvh Nina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt att du ser fler användningsområden för materialet i bloggen.

      Radera
  4. Tack för att du delar med dig!

    SvaraRadera